Grenoble : vad är nytt inom mat ?

Je suis une pure Grenobloise, j’adore cette ville, j’y ai toujours vécu et ça n’est pas au programme que nous la quittions. Alors certes en termes d’innovations food Grenoble ça n’est pas Lyon ou Paris mais il y a quand même quelques nouveautés et quelques initiatives intéressantes. C’est de ça dont j’avais envie de vous parler aujourd’hui, vous l’aurez donc compris c’est un article un peu différent que je vous propose, pas de recette mais la découverte d’entrepreneurs dans la food qui veulent essayer de faciliter notre quotidien. Il faut dire qu’avec deux filles de 8 mois et 4 år och arbete, Jag går inte ofta ut för att ta mig tid att ta reda på vad som händer, så i september förra året, Jag tog mig tid att gå på matfestivalen Isère. I programmet med nya funktioner har jag fastnat för två koncept som jag kommer att berätta om.
Den första är Goukitok, en sida som låter dig beställa de finaste produkterna från Grenoble-handlare online, allt levererat hem till dig samma dag med skoter. Principen är bra eftersom bra produkter inte är vad som saknas i Grenoble, men ibland har vi inte riktigt tid att göra det 4 hörn av staden för att få dem (och jag kan berätta att jag som en överväldigad mamma vet detta !). Dessutom är det just nu skaparna (Yvan och Fabienne) som levererar och leverans är gratis med koden YESG15LF (gäller till 15/12/17), det bästa vad !

Jag låter dig upptäcka dem genom den här intervjun :
Vad är Goukitok?
Goukitok, det är smaken som knackar på din dörr.
Vi utgick från en enkel observation: inget trevligare än att laga goda färskvaror! Men här är den, mellan yrkesliv och privatliv, inte alltid lätt att ta sig till din butik, hans ostmakare, hans cateringfirma… Lades till i menyn idéer pussel, det är ibland svårt att behålla en zen-attityd i köket.
SÅ, så vi föreställde oss Goukitok, en sida där du kan hitta färska produkter från utmärkta Grenoble hantverkare till samma pris som i butiker, samt receptidéer.
Kort, vad vi erbjuder: förenkla ditt liv och ät bra, hälsosamt och lokalt! Vi är också övertygade om att det är ett avfallsskydd genom att du kan handla regelbundet och därför anpassa mängden färskvaror., som vår morföräldrars generation gjorde, samtidigt som han är närmare sina önskningar.
Vem ligger bakom Goukitok??
Vi är två vänner, Fabienne och Yvan.
Vi älskar bra produkter och att laga gemensamma måltider med familj eller vänner.. Båda är föräldrar (totalt 7 barn, 3 på ena sidan och 4 på den andra!), det var ofta svårt för oss att förena allt mellan yrkesliv och privatliv och ”Uh, vad ska vi äta ikväll? » och "Hoppsan, kylen är tom! » har lite blivit normen i våra respektive familjer! Kort, du förstod det, vi blev snabbt Goukitoks första kunder!
Varför detta lilla namn?
Helt enkelt, eftersom han menar det vi föreslår: smaken som knackar på din dörr. Det gav upphov till några goda skratt, uttalet är inte självklart för alla. Mer, vi tyckte att det också var ett bra sätt att komma ihåg det!
Kan du berätta vad du gillar bäst med matlagning och varför??
Jag lagar mat för att ge nöje. När jag lagar mat, oavsett typ av måltid, det är de jag lagar mat till som inspirerar mig i valet av recept, produkter, av presentationen. Nöjet är totalt när mina små säger till mig "Pappa, du är världens bästa kock" (även om det bara är pasta med sås) eller så kommer skålen tillbaka tom.
En kulinarisk anekdot att dela med oss av?
Hemma, köket är i centrum för familjelivet. Barn älskar att laga mat (bra såklart, man får hänga på lite för disken 😉
En kväll, Jag serverade dem blomkålsgratäng. LED, två av mina fyra barns fallna ansikten, Jag överraskade dem genom att berätta för dem: "Det är en gratäng med mycket kärlek i! » Magi: alla älskade det! Till efterrätt, en av dem, hade gjort crème brulées... som inte tog... Han var mycket besviken! Varningsskottet kom från att Theo berättade för honom: «normalt! Du lade inte tillräckligt med kärlek i det! ». De var fortfarande väldigt bra !
Den andra är Yums. Det är tanken att vi kan föra samman de som lagar mat och de som inte har tid att laga mat men som vill äta goda hemlagade rätter.. Jag tycker att konceptet är riktigt bra eftersom det förutom att det tillåter dig att äta hälsosamt och på en rimlig budget, det låter dig också skapa sociala band. En plattform som, efter Grenoble i år, bör erövra resten av Frankrike under de kommande åren, fortsättning…
Jag låter dig upptäcka Miams genom en kort intervju :
Kan du beskriva Miams med några ord?
Idén kom från en observation som delas av många människor : äta en balanserad måltid, hälsosamt och gott till en låg kostnad är svårt, se omöjligt.
I själva verket, som aldrig har upplevt följande situation : det är dags att äta och tyvärr får vi nöja oss med en måltid som inte alls motsvarar våra önskemål och behov (olika "take away"-formler, snabbmat, smörgåsar, mellanmål och annan skräpmat…). Yums löser ett verkligt problem för fransmännen, det att alltid ha tillgång till en riktigt god måltid tack vare ett mångsidigt utbud av rätter tillagade av enskilda.
Vem ligger bakom Yums? ?
I början finns det 3 medarbetare: Catherine, Philippe och Christophe. Vi är alla foodies och vi älskar god mat.
Varför detta lilla namn?
Det var min dotter Anouk som hittade den (hon har 14 ans). Det är läckert, glada och moderna !
Vad är syftet med denna samarbetsplattform??
Miams strävar efter att ge service till sina medlemmar, Ätare och kockar. Vår primära ambition är att vara ett alternativ till skräpmat för att förbättra livskvaliteten för tusentals fransmän. Samtidigt, detta gör det också möjligt för kockar att ha extra inkomst eller spara pengar på sin matbudget. Alla vinner, var och en är användbar för den andra.
Kan du berätta vad du gillar bäst med matlagning och varför? ?
Personligen, min favorit är att smaka god mat. Jag är verkligen väldigt girig!! Men sedan början av detta äventyr, Jag började laga lite mat och jag tycker mer och mer om att laga goda recept för andra också.
Jag hoppas att du gillade den här typen av artikel, i så fall kan det finnas andra…
Emilie








Muriel
3.11.17Långt liv och stor framgång i Goukitok !…