Plommonpaj

Tarte aux prunes

Les derniĂšres prunes sont encore sur les Ă©tales des marchands alors je vous propose une derniĂšre recette avec ce fruit que j’aime tant en cette saison, une tarte aux prunes d’automne. Une bonne base de pĂąte sucrĂ©e, un peu de poudre d’amandes et simplement de superbes prunes = une bonne tarte pour vous rĂ©galer avec votre tasse de thĂ©alors ça donne envie ?!

Une jolie recette que vous pourrez bien sûr faire avec des quetsches pendant la saison !

Plommonpaj

Ingredienser (för en paj)

  • Une quinzaine de prunes (type prune d’entĂ©)
  • 60 g rörsocker
  • 60 g helmandelpulver
  • 1 sachet de sucre vanillĂ© ou un peu de cannelle en poudre

För det söta bakverket

  • 250 g mjöl
  • 125 g smör
  • 75 g rörsocker
  • 1 Ă€gg
  • 1 nypa salt

Beskrivning

För att förbereda ditt söta bakverk, arbeta smöret och sockret för hand sĂ„ att smöret blir "salva". TillsĂ€tt sedan hela Ă€gget och arbeta blandningen igen. TillsĂ€tt mjöl och salt pĂ„ en gĂ„ng och blanda tills du fĂ„r en slĂ€t pasta..

Forma en boll och stÀll i kylen 1 timme.

VÀrm ugnen till 180°.

Bred ut degen pÄ arbetsytan och lÀgg den i en form. SkÀr till kanterna med en kniv om det behövs..

Blanda mandelpulvret och sockret och lÀgg blandningen pÄ degen.

TvÀtta och skÀr frukten i fjÀrdedelar.

LÀgg fruktkvartarna upprÀtt pÄ degen för att bilda kronblad.

Strö frukten med vaniljsocker eller lite kanel.

Tarte aux prunes

Baka 35 min.

Emilie

LĂ€mna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr markerade med *

24 Kommentarer
  • patchcath
    1.11.12

    lÀcker damson tÄrta, tack tjejer

  • Emilie
    1.11.12

    Mums, för stilig !

  • ladymilonguera
    1.11.12

    Det Àr en vÀldigt fin paj som du bjuder pÄ oss dÀr. !

    • Emilie
      1.11.12

      Åh tack Ladymilonguera 😉

  • kokparadis
    1.11.12

    En mycket tröstande paj och vackra bilder
    God kvÀll
    Valerie.

    • Emilie
      1.11.12

      Tack Valérie för dina smÄ ord !
      God kvÀll till dig med !

  • AAAAh det Ă€r sĂ„ orĂ€ttvist att göra sĂ„ hĂ€r mot oss ! Den sista bilden gjorde mig helt slut…
    2 lösningar
    1/ Jag klÀr dem 2 monster som skriker bakom mig och vi ska vÀlja (acheter) plommon !
    2/ Jag tröstar mig med den lÀckra foie gras som jag gjorde i lördags

    Det ser bara otroligt bra ut och det Àr hÀr virtual avslöjar alla sina grÀnser !

    Puss till dig

    • Emilie
      1.11.12

      LOL, Jag fick mig ett gott skratt nÀr jag lÀste ditt lilla meddelande !!!
      Jag hoppas att du kommer att kunna hÄlla i dina smÄ och det Àr jag sÀker pÄ (underbar) foie gras kommer att trösta dig, tack det Àr jag som dreglar av avund nu !!!
      Puss min vackra.

  • Marie
    1.11.12

    VÀldigt söt, Jag har faktiskt ett recept pÄ plommon tÄrta som vÀntar pÄ mig imorgon. :sid

    • Emilie
      1.11.12

      Tack Mary, ser fram emot att se detta !!!

  • Bilderna vĂ€cker genast vĂ„r aptit, bra jobbat och ha en bra kvĂ€ll pĂ„ er bĂ„da

    • Emilie
      1.11.12

      Tack sĂ„ mycket DĂ©lice d’orient 😉
      God kvÀll till dig !

  • BoopCook
    2.11.12

    humm hon mÄste vara gudomlig !

  • sotis
    2.11.12

    denna tÄrta Àr frestande!!

  • lolotte
    2.11.12

    Vi mÄste fortfarande ta vara pÄ de sista sommarfrukterna.. denna paj Àr perfekt

    • Emilie
      3.11.12

      Oh que oui avant de passer aux mandarines et autres fruits d’hiver !!!
      Tack ;-D

  • quelle belle tarte, Magnifik

  • Den hĂ€r tĂ„rtan Ă€r vĂ€ldigt vacker ! Elle doit ĂȘtre trĂšs gourmande !

    • Emilie
      5.11.12

      Ja, jag bekrÀftar, vi Àlskade det !!!
      Merci Chocociframboise

  • Comme fraise basilic, la derniĂšre photo m’a achevĂ©e. On dirait que le soleil vient caresser la tarte, c’est inhumain un truc pareil !

    • Emilie
      6.11.12

      Jag erkĂ€nner, je plaide coupable !!! 😉
      Ravie que cette tarte vous fasse de l’oeil !