Plommonpaj

Les derniĂšres prunes sont encore sur les Ă©tales des marchands alors je vous propose une derniĂšre recette avec ce fruit que j’aime tant en cette saison, une tarte aux prunes d’automne. Une bonne base de pĂąte sucrĂ©e, un peu de poudre d’amandes et simplement de superbes prunes = une bonne tarte pour vous rĂ©galer avec votre tasse de thĂ©… alors ça donne envie ?!
Une jolie recette que vous pourrez bien sûr faire avec des quetsches pendant la saison !
Plommonpaj
Ingredienser (för en paj)
- Une quinzaine de prunes (type prune dâentĂ©)
- 60 g rörsocker
- 60 g helmandelpulver
- 1 sachet de sucre vanillé ou un peu de cannelle en poudre
För det söta bakverket
- 250 g mjöl
- 125 g smör
- 75 g rörsocker
- 1 Àgg
- 1 nypa salt
Beskrivning
För att förbereda ditt söta bakverk, arbeta smöret och sockret för hand sÄ att smöret blir "salva". TillsÀtt sedan hela Àgget och arbeta blandningen igen. TillsÀtt mjöl och salt pÄ en gÄng och blanda tills du fÄr en slÀt pasta..
Forma en boll och stÀll i kylen 1 timme.
VÀrm ugnen till 180°.
Bred ut degen pÄ arbetsytan och lÀgg den i en form. SkÀr till kanterna med en kniv om det behövs..
Blanda mandelpulvret och sockret och lÀgg blandningen pÄ degen.
TvÀtta och skÀr frukten i fjÀrdedelar.
LÀgg fruktkvartarna upprÀtt pÄ degen för att bilda kronblad.
Strö frukten med vaniljsocker eller lite kanel.

Baka 35 min.
Emilie








patchcath
1.11.12lÀcker damson tÄrta, tack tjejer
Emilie
1.11.12Tack đ
Emilie
1.11.12Mums, för stilig !
Emilie
1.11.12Tack sÄ mycket Emily !
ladymilonguera
1.11.12Det Àr en vÀldigt fin paj som du bjuder pÄ oss dÀr. !
Emilie
1.11.12Ă h tack Ladymilonguera đ
kokparadis
1.11.12En mycket tröstande paj och vackra bilder
God kvÀll
Valerie.
Emilie
1.11.12Tack Valérie för dina smÄ ord !
God kvÀll till dig med !
Jordgubbsbasilika
1.11.12AAAAh det Ă€r sĂ„ orĂ€ttvist att göra sĂ„ hĂ€r mot oss ! Den sista bilden gjorde mig helt slut…
2 lösningar
1/ Jag klÀr dem 2 monster som skriker bakom mig och vi ska vÀlja (acheter) plommon !
2/ Jag tröstar mig med den lÀckra foie gras som jag gjorde i lördags
Det ser bara otroligt bra ut och det Àr hÀr virtual avslöjar alla sina grÀnser !
Puss till dig
Emilie
1.11.12LOL, Jag fick mig ett gott skratt nÀr jag lÀste ditt lilla meddelande !!!
Jag hoppas att du kommer att kunna hÄlla i dina smÄ och det Àr jag sÀker pÄ (underbar) foie gras kommer att trösta dig, tack det Àr jag som dreglar av avund nu !!!
Puss min vackra.
Marie
1.11.12VÀldigt söt, Jag har faktiskt ett recept pÄ plommon tÄrta som vÀntar pÄ mig imorgon. :sid
Emilie
1.11.12Tack Mary, ser fram emot att se detta !!!
orientalisk fröjd
1.11.12Bilderna vÀcker genast vÄr aptit, bra jobbat och ha en bra kvÀll pÄ er bÄda
Emilie
1.11.12Tack sĂ„ mycket DĂ©lice dâorient đ
God kvÀll till dig !
BoopCook
2.11.12humm hon mÄste vara gudomlig !
Emilie
2.11.12jag bekrÀftar !!!
sotis
2.11.12denna tÄrta Àr frestande!!
lolotte
2.11.12Vi mÄste fortfarande ta vara pÄ de sista sommarfrukterna.. denna paj Àr perfekt
Emilie
3.11.12Oh que oui avant de passer aux mandarines et autres fruits d’hiver !!!
Tack ;-D
syster (@kakouech)
3.11.12quelle belle tarte, Magnifik
Chocociframboise
5.11.12Den hĂ€r tĂ„rtan Ă€r vĂ€ldigt vacker ! Elle doit ĂȘtre trĂšs gourmande !
Emilie
5.11.12Ja, jag bekrÀftar, vi Àlskade det !!!
Merci Chocociframboise
Aix pÀrlhöns
6.11.12Comme fraise basilic, la derniĂšre photo m’a achevĂ©e. On dirait que le soleil vient caresser la tarte, c’est inhumain un truc pareil !
Emilie
6.11.12Jag erkĂ€nner, je plaide coupable !!! đ
Ravie que cette tarte vous fasse de l’oeil !