Mughrabieh sallad, ugnsstekt pumpa, rödlök och frön

Lors de notre voyage en Israël, nous avions notamment ramené du moughrabieh séché. Si si je vous jure, je parle bien français ! Le moughrabieh c’est en réalité de petits grains de semoules agglomérés, plus gros que les graines de couscous, c’est une céréale typique de la cuisine moyenne orientale.
Allez faire un tour dans une bonne épicerie Libanaise ou Israélienne et je suis sûre que vous en trouverez. Si vous n’en trouvez pas vous pouvez toujours faire cette salade avec du boulghour. Cette salade de moughrabieh est à la fois gourmande et saine, Jag använde en blandning av frön som jag också tog med från en resa men du kan göra din egen komposition med det du har till hands !


Moughrabieh sallad, ugnsstekt pumpa, rödlök och frön
Ingredienser (Häll i 4)
- 200 g de moughrabieh
- 1/2 pumpa
- 1 Rödlök
- 1 filet d’huile d’oliv
- saft av 1/2 citron
- 50 g av en blandning av frön och frukter (lingon, russin, mandlar, nöt, solrosfrön, pumpafrön, pistagenötter, sesam)
- du säljer
Beskrivning
För tillagning av pumpan, gå och se ici. Låt pumpan svalna innan du använder den.
Koka moughrabieh enligt anvisningar på förpackningen, personligen lagar jag min 15 min i en buljong och jag kör den under kallt vatten efter kokning. Häll av den och lägg den i en salladsskål.
Hacka rödlöken och tillsätt den i moughrabieh. Tillsätt sedan pumpabitarna.
Tillsätt frön och torkad frukt efter önskemål.
Till såsen, blanda en klick olivolja med saften av en halv citron och salt., emulgera och häll över salladen.
Ha en bra resa !
Emilie








Leticia
18.7.12Jag älskar att upptäcka nya, mycket originella smaker i denna sallad !
Emilie
18.7.12Kul att du gillar det Leticia 🙂
Natalie
18.7.12Tack för denna nya kulinariska resa.
Jag åker till rue des rosiers imorgon, se om jag hittar mougrabieh {Jag måste notera namnet, för att inte vilseleda mig}.
BiZ
Emilie
18.7.12Tack Natalie 😉
Du kommer då att berätta för mig om det är lätt att hitta i Frankrike !
Kyssar
ladymilonguera
19.7.12Jag skulle gärna prova denna sallad…
pigut
19.7.12Olala vad inspirerade köket… ett stort tack till dig för jag älskar den här typen av maträtt. Även om jag inte har mougrabieh till hands, Jag känner att jag ska prova det snart.
Emilie
19.7.12Tack Pigut 😉 säg till om du gillade det !
Coralie
19.7.12Denna sallad är mycket önskvärd ! Tror du att vi kan ersätta mougrabieh mot bulgur? ? Kyssar !
Emilie
19.7.12Tack Coralie ^_^
Jag tycker faktiskt att bulgur är det bästa substitut för mougrabieh även om det inte är riktigt detsamma !
Kyssar
BoopCook
20.7.12denna sallad är original och mycket trevlig =)
Emilie
20.7.12Mark 😉
Natalie
24.7.12hälsa,
Jag koncentrerade mig på att fråga honom om "mougrabieh" och ändå fick min accent butikshandlaren att skratta.… Bon, det viktigaste är att jag hittade dessa roliga små bollar i en turkisk mataffär med en påse libanesiska kryddor… Fortsättning på min blogg. Tack för denna upptäckt.
BiZ
Emilie
24.7.12Hej hej hej du får mig att skratta !!! Kul att du tyckte att det var coolt !
Jag kan inte vänta på att se vilka bra saker du hittar på för oss. !
Kyssar
Natalie
15.8.12Hej
jag hoppas du mår bra !
Här är min artikel som utlovat : http://lassiettevegetarienne.wordpress.com/2012/08/15/tian-de-legumes-et-moughrabieh/
Tack igen för denna upptäckt och denna kulinariska resa 😉
BiZ