Waffle De Liege

Je suis sûre que vous connaissez les gaufres de Lièges, ces gaufres briochées avec du sucre casson à l’intérieur, qui caramélisent pendant la cuisson ! Lorsque nous avions visité Bruxelles avec Monsieur, nous ne nous sommes pas privé de cette gourmandise en vente partout dans les rues de la ville. Avec de la chantilly, des fruits frais ou un coulis de chocolat, à vous de choisir mais personnellement je la préfère juste comme ça, nature !

J’ai fais une version miniature de cette célèbre gaufre, för det, il vous suffit juste de former de plus petits pâtons.

Voici donc, juste pour le plaisir, ett recept att servera vid mellanmål eller till brunch på söndagsmorgonen !
Waffle De Liege
Ingredienser (För ungefär 25-30 minis)
- 375 g mjöl
- 190 g smör
- 2 ägg
- 20 cl mjölk
- 1 paket bagerijäst
- 1 nypa salt
- 200 g farinsocker
Beskrivning
Lägg jästen med 2 matskedar ljummet vatten, låt det vila 10 min och rör sedan om.
Till våffelsmeten, lägg mjölet i en salladsskål, gör en brunn och tillsätt jästen i mitten. Arbeta degen mellan fingrarna och tillsätt ägget., mjölk och salt. Knåda degen och sträck ut den, tillsätt sedan smöret. Knåda degen tills den lossnar från bunken (du kan föra över den till bänkskivan för mer bekvämlighet). Tillsätt farinsockret till slut.
Låt degen jäsa täckt under en kökshandduk för 2 timmar.
Avgasa degen med spetsen, forma sedan degbitar av önskad storlek och låt vila igen 2 timmar under ett tyg.
Förvärm våffelmaskinen, koka sedan din deg i ungefär 4 minuter omgivning (tiden beror på din enhet).


Goda våfflor !
Emilie








kokparadis
13.12.12De är aptitretande
God dag, -7°C hemma ;-(
Valerie.
Emilie
13.12.12Brrrggghhh det är kallt där du bor !!!
Tack Valerie 😉
Tillverkad i matlagning (@Madeincooking)
13.12.12Åh det, det är fint vid brasan… Lite varm choklad!!! De är perfekta. Åh, dina bilder, Jag spricker, Jag smälter och magen kurrar!!! 😉
Emilie
13.12.12hej hej hej…! Tack fröken för dina komplimanger 😉
Alla skulle, en lägereld på vardagsrumsmattan för att njuta av mina våfflor !!!
helene06
13.12.12hmm dessa är mina favoriter!
Emilie
13.12.12Tack Hélène 😛
- Angeline - (@CarnetPrune)
13.12.12Åh jag älskar såna våfflor ! DELICIEUUUUX !
❤
Emilie
13.12.12Tack min kära 😉 Det är sant att det är bra !!!
Chris
13.12.12Mycket aptitretande !
Emilie
15.12.12Tack Chris !!!
Hémy
13.12.12Åh ! De är för söta !
Emilie
14.12.12Tack Hémy !!! 😀
Claire-tte
13.12.12Jag har aldrig varit i Bryssel men jag gav mina föräldrar en våffelmaskin… Vid min återkomst, det kommer att bli tungt !
Emilie
14.12.12Åh ja ja ja Claire, du måste testa detta !!!
Tack 😀
patchcath
14.12.12Mmmmmm! Jag kommer att gå till din plats för brunch en dag, bara för kassongen som knastrar mitt i en goding!
Emilie
14.12.12Med nöje 😀 Det är när du vill !
Lili
14.12.12Mmmmm då måste det vara så bra !! Dina våfflor är läckra ! Puss min vackra !
Emilie
14.12.12Tack min Lili du är bedårande 😉
Kyssar
Cindy
14.12.12Perfekt till frukost, dessa våfflor, de ser väldigt smältande ut!
Emilie
14.12.12Tack så mycket Cindy 😀 Jag kan bekräfta att den är så bra !!!
UandMytheKitchen
14.12.12Huuum det ser så gott ut ! Om du vill har jag taggat dig för ett mångsidigt bloggarpris
http://uandmeinthekitchen.blogspot.co.uk/2012/12/versatile-blogger-award.html
God dag
Emilie
14.12.12Tack UandMeintheKitchen för Versatile Blogger Award, vi ska försöka svara på det !
God kväll !
syster (@kakouech)
14.12.12min man skulle vinnas över av dessa våfflor, de är hans favoriter 😉 pussar
Emilie
14.12.12Tack min skönhet, det är sant att Monsieur också gillar dem mycket !!!
Kyssar <3
Marie
14.12.12Mina favoriter 🙂
Emilie
14.12.12Med lax ?!!! LOL !!! Tack Mary 😉
Lolotte
15.12.12Hej, jag ville bara göra klyftor! Om mina ändringar tillåter mig att ta en paus! Jag provar din
Emilie
15.12.12LOL !!! Jag tror du menade våfflor !!! Lycka till då !!!
Tack fröken 😉
Jordgubbsbasilika
15.12.12Jag hade inga recept på dessa underverk… Det är nu gjort ! tack tjejer
Emilie
15.12.12ah ja du behöver alltid ett gott Liège-våffelrecept hemma !!!
Tack min skönhet !
BoopCook
17.12.12humm mjuk som kan vara ! ;P
Emilie
18.12.12åh ja mums !!!
Tack fröken 😉
Gtouteatchoklad (@Chocoaddict4)
21.12.12De är väldigt läckra som jag vill, jag stjäl en från dig i förbigående 😉
Kyssar
Emilie
21.12.12Mercii !!!!
Puss kyssar fröken
Lola
22.3.15Vad kan vi ersätta smöret med? ??
Emilie
22.3.15Hej Lola, Jag har ett recept utan smör här om du vill : https://aime-mange.com/gaufre-de-liege-levain-sans-lait/
Touil
27.2.16Bonjour,
När man säger bagerijäst vill säga???
, Bruggeman torrjäst i påsar är också gott???
Tack
Emilie
28.2.16ja det är torr bagerijäst 😉