Waffle De Liege

Gaufre de Liège

Je suis sûre que vous connaissez les gaufres de Lièges, ces gaufres briochées avec du sucre casson à l’intérieur, qui caramélisent pendant la cuisson ! Lorsque nous avions visité Bruxelles avec Monsieur, nous ne nous sommes pas privé de cette gourmandise en vente partout dans les rues de la ville. Avec de la chantilly, des fruits frais ou un coulis de chocolat, à vous de choisir mais personnellement je la préfère juste comme ça, nature !

Gaufre de Liège

J’ai fais une version miniature de cette célèbre gaufre, för det, il vous suffit juste de former de plus petits pâtons.

Gaufre de Liège

Voici donc, juste pour le plaisir, ett recept att servera vid mellanmål eller till brunch på söndagsmorgonen !

Waffle De Liege

Ingredienser (För ungefär 25-30 minis)

  • 375 g mjöl
  • 190 g smör
  • 2 ägg
  • 20 cl mjölk
  • 1 paket bagerijäst
  • 1 nypa salt
  • 200 g farinsocker

Beskrivning

Lägg jästen med 2 matskedar ljummet vatten, låt det vila 10 min och rör sedan om.

Till våffelsmeten, lägg mjölet i en salladsskål, gör en brunn och tillsätt jästen i mitten. Arbeta degen mellan fingrarna och tillsätt ägget., mjölk och salt. Knåda degen och sträck ut den, tillsätt sedan smöret. Knåda degen tills den lossnar från bunken (du kan föra över den till bänkskivan för mer bekvämlighet). Tillsätt farinsockret till slut.

Låt degen jäsa täckt under en kökshandduk för 2 timmar.

Avgasa degen med spetsen, forma sedan degbitar av önskad storlek och låt vila igen 2 timmar under ett tyg.

Förvärm våffelmaskinen, koka sedan din deg i ungefär 4 minuter omgivning (tiden beror på din enhet).

Gaufre de Liège

Gaufre de Liège

Goda våfflor !

Emilie

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *

41 Kommentarer
  • kokparadis
    13.12.12

    De är aptitretande
    God dag, -7°C hemma ;-(
    Valerie.

    • Emilie
      13.12.12

      Brrrggghhh det är kallt där du bor !!!
      Tack Valerie 😉

  • Åh det, det är fint vid brasan… Lite varm choklad!!! De är perfekta. Åh, dina bilder, Jag spricker, Jag smälter och magen kurrar!!! 😉

    • Emilie
      13.12.12

      hej hej hej…! Tack fröken för dina komplimanger 😉
      Alla skulle, en lägereld på vardagsrumsmattan för att njuta av mina våfflor !!!

  • helene06
    13.12.12

    hmm dessa är mina favoriter!

  • Åh jag älskar såna våfflor ! DELICIEUUUUX !

    • Emilie
      13.12.12

      Tack min kära 😉 Det är sant att det är bra !!!

  • Chris
    13.12.12

    Mycket aptitretande !

  • Hémy
    13.12.12

    Åh ! De är för söta !

  • Claire-tte
    13.12.12

    Jag har aldrig varit i Bryssel men jag gav mina föräldrar en våffelmaskin… Vid min återkomst, det kommer att bli tungt !

    • Emilie
      14.12.12

      Åh ja ja ja Claire, du måste testa detta !!!
      Tack 😀

  • patchcath
    14.12.12

    Mmmmmm! Jag kommer att gå till din plats för brunch en dag, bara för kassongen som knastrar mitt i en goding!

    • Emilie
      14.12.12

      Med nöje 😀 Det är när du vill !

  • Lili
    14.12.12

    Mmmmm då måste det vara så bra !! Dina våfflor är läckra ! Puss min vackra !

    • Emilie
      14.12.12

      Tack min Lili du är bedårande 😉
      Kyssar

  • Cindy
    14.12.12

    Perfekt till frukost, dessa våfflor, de ser väldigt smältande ut!

    • Emilie
      14.12.12

      Tack så mycket Cindy 😀 Jag kan bekräfta att den är så bra !!!

  • UandMytheKitchen
    14.12.12

    Huuum det ser så gott ut ! Om du vill har jag taggat dig för ett mångsidigt bloggarpris
    http://uandmeinthekitchen.blogspot.co.uk/2012/12/versatile-blogger-award.html
    God dag

    • Emilie
      14.12.12

      Tack UandMeintheKitchen för Versatile Blogger Award, vi ska försöka svara på det !
      God kväll !

  • min man skulle vinnas över av dessa våfflor, de är hans favoriter 😉 pussar

    • Emilie
      14.12.12

      Tack min skönhet, det är sant att Monsieur också gillar dem mycket !!!
      Kyssar <3

  • Marie
    14.12.12

    Mina favoriter 🙂

    • Emilie
      14.12.12

      Med lax ?!!! LOL !!! Tack Mary 😉

  • Lolotte
    15.12.12

    Hej, jag ville bara göra klyftor! Om mina ändringar tillåter mig att ta en paus! Jag provar din

    • Emilie
      15.12.12

      LOL !!! Jag tror du menade våfflor !!! Lycka till då !!!
      Tack fröken 😉

  • Jag hade inga recept på dessa underverk… Det är nu gjort ! tack tjejer

    • Emilie
      15.12.12

      ah ja du behöver alltid ett gott Liège-våffelrecept hemma !!!
      Tack min skönhet !

  • BoopCook
    17.12.12

    humm mjuk som kan vara ! ;P

    • Emilie
      18.12.12

      åh ja mums !!!
      Tack fröken 😉

  • De är väldigt läckra som jag vill, jag stjäl en från dig i förbigående 😉
    Kyssar

    • Emilie
      21.12.12

      Mercii !!!!
      Puss kyssar fröken

  • Lola
    22.3.15

    Vad kan vi ersätta smöret med? ??

  • Touil
    27.2.16

    Bonjour,

    När man säger bagerijäst vill säga???
    , Bruggeman torrjäst i påsar är också gott???

    Tack

    • Emilie
      28.2.16

      ja det är torr bagerijäst 😉